A Munkanélküli adatbázis a munkaügyi központokban regisztrált munkanélküliek részletes összetétel-adatait tartalmazza településenként, havi bontásban. Az adatsorok 1990. decemberétől 2023. februárig tartanak. További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Az adatbanki szerveren elérhető TSTAR ke és ov témáját frissítettük a KSH által megadott, módosított adatokkal. A KSH közlése alapján az önkormányzati költségvetés és a nemzeti dohányboltok
2021-es adatainál adatrevíziót hajtottak végre.
Az adatbanki szerveren és a Kutatószobában az anonimizált Munkaerő-felmérés immáron 2022. IV. negyedévéig érhető el. A felmérés a lakosság – háztartásokban élő személyek – gazdasági aktivitásáról (foglalkoztatottságról és munkanélküliségről) nyújt információt. 2022. I. negyedévig visszamenőleg cseréltük a fájlokat, mert ezekre is felkerültek az elmúlt 12 hónapban oktatásban-képzésben való részvételre vonatkozó változók. A fájlokban a tanik12 és tanikmun12 változókra az éves revízió során imputálást hajtott végre a KSH, így ezen változók értékeiben is van változás.
Szeretnénk felhívni a figyelmet a következőkre:
A 2021-es kompetenciamérés kihelyezett adatbázisai átmeneti állapotúak, mivel a szakképzéshez tartozó intézmények és egyéb átalakulások miatt a KIRSTAT adatok kapcsolása problémát jelent. Jelenleg ugyanúgy megtalálhatók a Kirstatból átvett változók, azonban ahol nem lehetett kapcsolni iskola, illetve iskola-telephely szerint az adatokat, ott az érték missing lesz. Ahol viszont sikerült a kapcsolás, ott sem lehetünk teljesen biztosak abban, hogy a helyes adatok kerültek rá. Azt, hogy kapcsolhatók voltak-e az adatok azt minden adatbázisban a kirstat_* kezdetű változók jelzik.
Ez a probléma a jövőben javításra kerül, kérünk benneteket ezt figyelembe véve használjátok a jelenleg kihelyezett adatfájlokat.
Visszamenőlegesen frissítettük a TSTAR néhány témáját, melyeknél a KSH utólagos adatrevíziót hajtott végre: a települési hulladék 2019-es adatai; az oktatás, gáz, távhő, segélyek, önkormányzati utak 2020-as adatai; az ivóvíz, csatorna 2018-2020 adatai.
Frissítettük a TSTAR adatbázist a 2021-as adatokkal. Kivétel az adó téma, melynek a 2021-es adatai várhatóan néhány hónap múlva lesznek elérhetőek.
A TSTAR adatbázisban pótoltuk az alkalmazottak téma változóit 2010 és 2011-re vonatkozóan.
Az adatbanki szerveren és a kutatószobában az anonimizált Munkaerő-felmérés immáron 2022. III. negyedévéig érhető el. A felmérés a lakosság – háztartásokban élő személyek – gazdasági aktivitásáról (foglalkoztatottságról és munkanélküliségről) nyújt információt. 2021. I. negyedévig visszamenőleg a potenciális munkaerő-tartalék nevű változóval bővültek a fájlok. Ez az Eurostat módszertana alapján a KSH által képzett változó.
Elérhetőek és kutathatóak a NAV Vállalati adatok 2021-es fájljai az Adatbankban. A Vállalati adatok a társasági adóbevallásra kötelezett vállalatoknak a mérleg- és eredménykimutatásból származó főbb adatait tartalmazzák. Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Az Adatbank 2023-ban nem hosszabbítja meg a szerződést. Így rajtunk keresztül már nem tudtok hozzáférést igényelni a felülethez.
Kihelyezésre
kerültek a 2022-es felsőoktatási felvételi jelentkezések (Felvi) adatbázisai.
Erre az évre vonatkozóan is jelentős változások történtek az intézményi átalakulások terén, ezért kérjük mindenképp olvassák el az erről készült dokumentációt!
Az Adatbank munkatásai 2022.12.23-tól 2023.01.06-ig szabadságukat töltik, sürgős esetben az adatbank@krtk.hu címre várjuk az igényeket.
A Kutatószoba és az Adatszoba a HTK zárva tartásának időszakában (2023.01.10-től 2023.02.20-ig) is fogadóképes lesz kedd, szerda, csütörtöki napokon. Az adatbanki szolgáltatások helyszínét ezeken a napokon áthelyezzük az Adatszoba melletti B.3.32-es szobába.
Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánunk!
Ezúton tájékoztatunk benneteket, hogy 2022. november 01-től az Adatbank vezetője Tir Melinda, szakmai vezetője Köllő János lett.
Tájékoztatni szeretnénk benneteket, hogy a Nemzeti Adatvagyon Ügynökséggel (NAVÜ) sikeres együttműködési megállapodást kötöttünk. Ahol a KRTK és a NAVÜ együttműködik az elemzési feladatok ellátásában, szakmai ajánlásokban, nyilvántartások adatminőségének javításában, közadat-újrahasznosítási eljárásrendjének kidolgozásában és a köz és más adatvagyon feldolgozásának korszerűsítésében. A megállapodás nem tartalmaz semminemű kötelezettségvállalást, mindössze együttműködési szándékot fejezi ki.
Az adatbanki szerveren és a kutatószobában az anonimizált Munkaerő-felmérés immáron 2022. II. negyedévéig érhető el. A felmérés a lakosság – háztartásokban élő személyek – gazdasági aktivitásáról (foglalkoztatottságról és munkanélküliségről) nyújt információt.
Létrehoztunk egy csak tanulH nevű harmonizált változót, mely azokat a személyeket mutatja, akik nappali tagozaton tanulnak, úgy hogy mellette nem kapnak semmilyen transzfert.
További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Javítottuk az Országos Kompetenciamérés adatbázisait 2006-2019 évek között az iskola, telephely, és tanulói szinteken. A javítás főként a kis és nagylabelekben történt.
Ezáltal a változókatalógusokat is frissítettük.
További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
A Munkanélküli adatbázis a munkaügyi központokban regisztrált munkanélküliek részletes összetétel-adatait tartalmazza településenként havi bontásban. Az adatsorok 1990. decemberétől 2022. augusztusig tartanak. További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Az adattárban fellelhető 2020-as NAV_merleg adatokon javításokat végeztünk, mivel az IFRS-ben nyilatkozó, csoportos tao bevallást választó vállalatok esetén az adatok rosszul kerültek beolvasásra. Az adatok frissítésre kerültek, az érintett vállalatok tay* változóik a teljes csoport egységes adataival kitöltésre kerültek.
Frissítettük a TSTAR adatbázist a 2020-as adatokkal, illetve néhány változó esetén már elérhetők a 2021-es adatok is.
Az adatbanki állományok felhasználásával készített publikációkban a KRTK-ra utalva az alábbi linken található (publikációs lista) hivatkozásokat legyetek kedvesek feltüntetni.
Publikációs hivatkozások:
https://test.adatbank.krtk.mta.hu/adatbazisok/adatkeresek-menete/
A harmonizált Bértarifa-felvétel 1986-2018-ig érhető el az Adatbankban. A korábbiakhoz képest már nincs szükség minisztériumi hozzájárulásra az adatok külsős kutatók számára történő kiadásához. Így adatkérő nyilatkozat kitöltésével szintén minden kutató számára hozzáférhető.
Elérhető a T-Star adatbázis bővített változata a külsős kutatók számára is.
Változott a TEIR hozzáférési rendszere. Minden, a TEIR-ben lévő adatbázis (TSTAR) mindenki számára ingyenesen hozzáférhető lett. Ügyfélapus bejelentéssel lehet elérni az adatbázisokat és ezért a nálunk harmonizált bővített TSTAR-nak sincs már több változata, hanem a teljes állomány adatkérő nyilatkozat kitöltésével minden kutató számára hozzáférhető.
Örömmel tájékoztatunk benneteket, hogy külsős kutatók számára is elérhetővé és kutathatóvá vált az adatbanki szervereken elérhető Admin3 adatbázis. Az adatokról bővebb információt és az eddig elindított projekt listáját itt találjátok meg: https://test.adatbank.krtk.mta.hu/adatbazisok/elerheto-adatbazisok/ Kapcsolt Államigazgatási panel adatgyűjtemény/Admin3.
A KRTK Adatbank által kutatásra előkészített verziók védett szerveren, dedikált távoli eléréssel elemezhetők, a részletesebb bontású egészségügyi adatok pedig szigorúan ellenőrzött Adatszobában kutathatók. Az adatbázisokat az intézményi felhasználók térítés ellenében érhetik el, melynek mértéke a szerverszolgáltatás és az esetlegesen szükséges többletkapacitás költségének függvénye. Az adatokat az akkreditált kutatóhelyeken dolgozó egyéni kutatók és szakdolgozóik a rendelkezésre álló gépi kapacitás korlátain belül – sorállásos alapon – ingyenesen használhatják, kizárólag tudományos célra.
Az adatokhoz való hozzáférési igényeteket az adatkeres@krtk.hu címen jelezhetitek, majd az engedélyezett adatkérést követően megkezdhetitek a kutatómunkát.
Az adatbanki szerveren és a kutatószobában az anonimizált Munkaerő-felmérés immáron 2022. I. negyedévéig érhető el. A felmérés a lakosság – háztartásokban élő személyek – gazdasági aktivitásáról (foglalkoztatottságról és munkanélküliségről) nyújt információt. További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
A
nyári szabadságolások miatt a Kutatószoba és az Adatszoba az alábbi napokon
zárva tart:
2022. augusztus 5. (péntek)
2022. augusztus 12. (péntek)
2022. augusztus 19. (péntek)
2022. augusztus 26. (péntek)
Kérés esetén kinyitunk, de fontos, hogy ezt előre jelezzétek a kutatoszoba@krtk.hu címen (ebben az esetben az ügyintéző foglal időpontot a felhasználónak).
Kisebb változtatás miatt a KIFIR tagozat adatbázisai 2012-2020 között újra kihelyezésre kerültek, valamint elérhető a 2021-es év jelentkezés és tagozat fájl is. Kérjük az adatbázisokat használó kutatókat, hogy vegyék figyelembe a dokumentációkat és a note-okat. Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek. Az adatbázisban tapasztalható hiányosságokról és ellentmondásokról az adatbank@krtk.hu e-mail címre várjuk a visszajelzéseiteket.
Elindult a Társadalomtudományi Számítástechnika Csoport által fejlesztett új, adatszetteket tartalmazó honlapja. Az oldal rendszeresen frissül, és célja, hogy segítse a kutatókat abban, hogy minél változatosabb adatkészletekkel foglalkozzanak. A fő szempont nem a reprodukálhatóság, hanem a felfedezés. A táblázatok általában rendszeresen frissülnek, CSV formátumban letölthetők. A táblák elérhetősége mellett alapstatisztikákat, leírásokat, illetve néhány feldolgozási lehetőséget is tartalmaznak.
A honlap elérhetősége: https://sscu-budapest.github.io/explorer/
A középfokú felvételi információs rendszer adatbázisai évente tartalmazzák a középfokú intézmények által meghirdetett összes tanulmányi területet, valamint a jelentkezők és a felvételt nyert tanulók adatait és a jelentkezéseiket. A jelentkezés, a tagozat fájlok és a dokumentációk már elérhetők a 2012-2020 közötti évekre.
Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek. Az adatbázisban tapasztalható hiányosságokról és ellentmondásokról az adatbank@krtk.hu e-mail címre várjuk a visszajelzéseiteket.
A 2015-ös TSTAR adatokban javításokat végeztünk. Néhány változó módosult a következő témákban: DE, EU, GS, KO, KS, LA, ON, SZ. Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Az adatbanki szerveren és a kutatószobában az anonimizált Munkaerő-felmérés immáron 2021. IV. negyedévéig érhető el.
A felmérés a lakosság – háztartásokban élő személyek – gazdasági aktivitásáról (foglalkoztatottságról és munkanélküliségről) nyújt információt.
Fontos információ: a 2021-es hullámok mindegyike frissítve lett, mivel a KSH a FEOR-t tartalmazó változókban javításokat végzett.
További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
A Munkanélküli adatbázis a munkaügyi központokban regisztrált munkanélküliek részletes összetétel-adatait tartalmazza településenként havi bontásban. Az adatsorok 1990. decemberétől 2022. februárig tartanak. További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Kihelyezésre kerültek a felsőoktatási felvételi jelentkezések (Felvi) adatbázisai a 2018-2021 évekre.
Jelentős változások történtek, ezért kérjük, mindenképp olvassák el az erről készült dokumentációt!
Intézményi szinten bővítés történt az említett években. Mindhárom adatszintet érinti, hogy több változót másképp kaptunk, illetve több változót nem kaptunk meg.
A 2018 előtti intézményi fájlok bővítése, javítása később várható.
Elérhetőek és kutathatóak a NAV Vállalati adatok 2020-as fájljai az Adatbankban. A Vállalati adatok a társasági adóbevallásra kötelezett vállalatoknak a mérleg- és eredménykimutatásból származó főbb adatait tartalmazzák. Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek. Az adatbázisban tapasztalható hiányosságokról és ellentmondásokról az adatbank@krtk.hu e-mail címre várjuk a visszajelzéseiteket.
Az adatbanki szerveren és a kutatószobában az anonimizált Munkaerő-felmérés immáron 2021. III. negyedévéig érhető el. A felmérés a lakosság – háztartásokban élő személyek – gazdasági aktivitásáról (foglalkoztatottságról és munkanélküliségről) nyújt információt. További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) 13 kutatóhelyének 24 kutatási infrastruktúrája kapta meg a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) „Kiváló Kutatási Infrastruktúra” minősítését 2021-ben, köztük a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Adatbankja.
Kihelyezésre kerültek a kompetenciamérés 2018 és 2019 éveinek adatbázisai. Ezekben az években egy új, anonim azonosítót kaptunk mint a tanuló mérési azonosítója, a változó neve: azon_uj. A panel-összekötés lehetősége érdekében az azon_uj változó rákerült a régi évekre is, a 2008 és 2017 közötti fájlokra, ezért ezeket újra kihelyeztük az Adattar-ra. Minden file neve és elérési útvonala ugyanaz maradt.
Ezen kívül minden fájlra javítottuk, pótoltuk az összes labelt magyarul és angolul is.
Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek. Az adatbázisban tapasztalható hiányosságokról és ellentmondásokról az adatbank@krtk.hu e-mail címre várjuk a visszajelzéseiteket.
A Munkanélküli adatbázis a munkaügyi központokban regisztrált munkanélküliek részletes összetétel-adatait tartalmazza településenként havi bontásban. Az adatsorok 1990. decemberétől 2021. szeptemberéig tartanak. További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
2021 I. és II. negyedévére pótlólagosan megkaptuk a munkanélküli ellátások típusát mutató változót (munell). Ez alapján 2 harmonizált változót is tovább tudtunk vezetni: muneseH - " Munkanélküli ellátást kap-e? - harmonizált", htmnell -Munkanélküli ellátásban részesülõk száma a háztartásban
Létrehoztunk egy segédváltozót, mely a háztartásban élő 4-10 éves gyermekek számát mutatja (htgyesz4_10). A járvány hatásának felméréshez hasznos lehet látni az együttélő gyerekeknek a számát, akik óvodások-iskolások, és még nem tudnak önállóan tanulni. Ezt a változót 1993-ig visszamenőlegesen is létrehoztuk a hullámokon.
A következő változókban és években történtek módosulások:
foglalkozási viszony 1 éve (empltyH) harmonizált változónak módosultak a kategóriái 1999-2020 között. Erre azért volt szükség, mert 2021-ben összevontabb kategóriákkal kaptuk meg ezt a változót, és a harmonizálást nem tudtuk volna tovább vezetni.
a háztartási változóblokkban szerepelt a htgyesz7_18 változó, mely a háztartásban élő 7-18 éves gyermekek számát mutatta. A változónak hibás volt a neve és a címkéje, ugyanis tartalmilag a 7-17 éves gyerekek számát mutatta ez a változó. Most javításra került 1993-2020 között erre: htgyesz7_17 „7-17 éves gyerekek száma a háztartásban”
2006-2020 között változott a harmonizált tedo (Telephelyen dolgozók száma) és mhdo (Munkáltatónál dolgozók száma) változók kódolása. Erre is azért volt szükség, mert 2021-ben összevontabb kategóriákat kaptunk meg, így nem tudtuk volna tovább folytatni a harmonizált változókat. (Az eredeti változók minden évben változatlan formában szerepelnek)
a KSH 2021-től új módszer szerint veszi figyelembe a foglalkoztatottakat (csoe21). A KSH által megadott módszertan szerint 2009-ig visszavezethető a csoe21, melyet létre is hoztunk az állományokon.
2010-től szerepel a hullámokon a KSH által létrehozott akt2 „Munkaerőpiaci státusz" változó. Melynek létrehoztuk az új csoe21 alapján képzett változatát akt21 néven, szintén a KSH által megadott módszertan alapján.
a 116-os hullámra is rákerült az egyének következő hullámbeli transzfer és munkaerő-piaci státusza: trstatH1, mpstatH1
hiányzott az angol és a magyar címkéje a következő változóknak: emplty_c (2001-2008), emplty_d (2009-2016). Ezeket pótoltuk.
Fontos tudnivalók az állománnyal kapcsolatban:
• a kérdőív ebben az évben több pontban változott a tavalyihoz képest. Egyes kérdések kikerültek, vagy más formában lettek lekérdezve. Az idei évben megjelenő új kérdések egy részét megkaptuk a KSH-tól, egy része viszont még tesztelés alatt van náluk, ezeket egyelőre nem adták át.
• az egyik legfontosabb változás: 2021-től változik a foglalkoztatottak számbavételének módszertana a MEF adatfelvételben. Az új módszertan szerint foglalkoztatottnak számítanak azok is, akik rendszeres, jövedelmet biztosító munkájuktól GYED, GYES igénybevétele miatt vannak ideiglenesen távol, mellette nem dolgoznak, de munkaviszonyuk továbbra is fennáll. Az új módszer szerinti foglalkoztatottakat a csoe21 változóban találjátok meg. De létrehoztuk az állományon az eddig használt, régi módszer szerinti foglalkoztatottakat mutató változót is, csoe1 néven. A csoe21 és csoe1 közötti különbség bemutatásához találtok egy segédletet itt: /home/adatbank/Adattar/LFS/Dokumentacio/Modszertan/2021/MEF_csoe.docx
• a kihelyezett állományon pár héten belül még végzünk kisebb módosításokat, várunk még a KSH-tól egy kiegészítő állományt néhány változóval. Illetve szintén szeptember végére ígérte a KSH a 2021. II. negyedéves állományt.
Tájékoztatni szeretnénk benneteket, hogy Orosz Eszter visszatért a szülési szabadságáról, 2021. szeptember 15-től az adatbanki adatkérések és a kutatószobai adminisztráció bonyolítását visszavette. Kérnénk, hogy a továbbiakban őt keressétek az alábbi címeken:
- az adatkérésekkel kapcsolatban az adatkeres@krtk.hu,
- a kutatószobai projektekkel kapcsolatban a kutatoszoba@krtk.hu, illetve
- az alábbi mobiltelefonon: +36 (30) 366-94-76 vagy az adatbanki vezetékes telefonon 1/224-67-03 érhetitek el.Elérhetőek a Kirstat 2020. évi adatai az Adatbankban. Figyelem! 2020-as évtől a szakképzésben szereplő intézmények, tanulók és pedagógusok többsége átkerült a Szakképzés Információs Rendszerébe (SZIR), mely adatok nem szerepelnek a Kirstat-ban. A köznevelésben maradt szakképzésekről viszont továbbra is ismerünk adatokat (lásd: köznevelési szakgimnázium).
Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek. Az adatbázisban tapasztalható hiányosságokról és ellentmondásokról az adatbank@krtk.hu e-mail címre várjuk a visszajelzéseiteket.
Elérhetőek és kutathatóak a NAV Vállalati adatok 2018-as és 2019-es fájljai az Adatbankban. Korábban az adatbázis CEU-tól kapott változókat is tartalmazott (2000-2010) ezeket most kiegészítő adatokként tettük elérhetővé. A Vállalati adatok a társasági adóbevallásra kötelezett vállalatoknak a mérleg- és eredménykimutatásból származó főbb adatait tartalmazzák. Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek. Az adatbázisban tapasztalható hiányosságokról és ellentmondásokról az adatbank@krtk.hu e-mail címre várjuk a visszajelzéseiteket.
Örömmel értesítünk benneteket, hogy az Adatbank által létrehozott KRTK Adatszoba 2021. júniusától megkezdte a működését a HTK épületében, a B.3.31-es szobában. Az Adatszobát arra célra hozzuk létre, hogy az Admin3 adatbázisban fellelhető érzékeny adatokat teljesen megfigyelt környezetben tudják kutatni a kutatóink. Az adatszobai munka kezdeményezésének első lépése, hogy az adatszoba@krtk.hu email címen jelzitek a projekt indítási szándékotokat. A beérkezett igényre az adatbank munkatársai elküldik a szükséges dokumentumokat, amiknek kitöltése elengedhetetlen a projekt indításánál. A projekt indító adatlapot kérnénk, hogy minél részletesebben töltsétek ki, mert egyszerűbben tudnak majd elhatárolódni a kutatási projektek a jövőben. A kitöltött dokumentumokat az Adatbanki Tanácsadó Testület tagja bírálják el, az alábbi szempontok alapján:
-tényleges kutatási témáról van-e szó
-a beérkezett projekt indító adatlapon leírt projekt megvalósítható-e, egyének felfedése nélkül
-nincs-e átfedés már elindított projektekkel. Amennyiben igen, akkor a bizottság felkéri a feleket, hogy egyeztessenek. Az Adatbank az engedélyt akkor is megadja, ha az egyeztetés megtörtént, de nem zárult a felek számára kölcsönösen elfogadható kompromisszummal. Ha a felek nem egyeztettek, az Adatbank a projektindítási engedélyt nem adja meg.
Az elbírálás után a titoktartási nyilatkozat leadásával meg is kezdheti a szerveres környezetben kialakított felületen a munkát.
Az adatszoba nyitvatartási ideje:
H-CS: 09:00-16:00
P: 09:00-13:00.
A KRTK Adatszoba időpontfoglaló felülete:
https://sdr.idopontfoglalo.test.adatbank.krtk.mta.hu/
Az Adatszoba használatáról szóló használati szabályzatot a KRTK Intranet felületén közzétettük. (Intranet/Dokumentumok/KRTK Adatszoba használati szabályzat)
Frissítettük és bővítettük a TSTAR adó témáját a TEIR-ben lévő NAV adatok alapján. 200 új változóval bővült ez a téma 1992-2019 közötti időszakra, melyek 3 altémára vonatkozva mutatnak részletes adatokat település szinten: Egyszerűsített Vállalkozói Adó (EVA), Személyi jövedelemadó (SZJA), Társasági adóbevallás. Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
A 104-es és a 108-as hullámokról hiányzott a következő hullámbeli munkaerőpiaci és transzfer státuszt mutató változó (trstatH1, mpstatH1). Ezeket pótoltuk. Létrehoztunk egy a közmunkásokat mutató dummy változót kozmunkas néven, mely végigfut az összes hullámon. 2000 előtt minden hullámban 0 értéket vesz fel. 2000 után pedig akkor vesz fel 1-es (igen) értéket, ha a kozmunkas_1 (képzés nélküli közmunka) vagy a kozmunkas_2 (képzéses közmunka) változó igen értéket mutat. Létrehoztunk egy harmonizált súly változót weightH néven. Ez a változó 2005-ig megegyezik a KSH weight nevű súly változójával, 2006-tól pedig a KSH által, a 2011-es népszámlálás alapján készített weight11 nevű súly változóval. A javított nemet mutató sex nevű változó végigfut minden hullámon. Az állományok egy részében ez a változó megegyezik az eredeti sex_ksh változóval, egy másik részében pedig néhány ember esetén javítottuk az eredeti változót. A mostani változások során minden MEF hullámot Stata 16-ban mentettünk le.
Elérhetőek és kutathatóak a Bértarifa 2017-es és 2018-as fájljai az Adatbankban. A harmonizált Bértarifa adatbázis munkavállalói megfigyeléseket tartalmaz, elsősorban a munkavállalók kereseti elemeiről ad részletes információt. Az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek. Az adatbázisban tapasztalható hiányosságokról és ellentmondásokról az adatbank@krtk.hu e-mail címre várjuk a visszajelzéseiteket.
Az adatbanki szerveren és a kutatószobában az anonimizált Munkaerő-felmérés immáron 2020. IV. negyedévéig érhető el. A felmérés a lakosság – háztartásokban élő személyek – gazdasági aktivitásáról (foglalkoztatottságról és munkanélküliségről) nyújt információt. További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Interjút készített a Global Labor Organization (GLO) igazgatója Köllő Jánossal.
https://glabor.org/how-to-research-a-rich-hungaria...
A közfoglalkoztatottak részletesebb vizsgálatához 2 új adatbázist hoztunk létre a TEIR belügyminisztériumi adatai alapján:
2013.01.-2020.12. között havi bontásban, település szinten elérhető a főbb közfoglalkoztatási programokban részt vevők száma
2013.01.-2020.12. között havi bontásban, megyei szinten elérhető a közfoglalkoztatási programokba be- és kilépők száma
További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Frissítettük az NMH Munkanélküliségi adatbázist a 2020-as regisztrált munkanélküliek adataival. Minden évben készítünk az adatbázisból éves és havi panelokat is. Most a havi panelok kiegészültek egy long formátumú havi panellel 2017-2020-ra vonatkozóan. Ebben a megfigyelési egység: település, év, hónap.
További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Örömmel értesítünk mindenkit, hogy év végéig elérhetővé vált az Orbis adatbázis online formában. A tesztelés befejeződött, a hozzáféréssel, használattal kapcsolatos tudnivalókat a csatolt dokumentumban gyűjtöttük össze. Kérjük a szokásos módon, az adatkérő lap kitöltésével az adatkeres@krtk.hu címre jelezzétek hozzáférési igényeteket. A használati sajátosságok miatt azonban kérjük, hogy lehetőség szerint részletesen írjátok le, hogy milyen adatokra lesz majd szükségetek a megfelelő koordináció, az exportálások összehangolása miatt. A csatolt tájékoztató anyagot mindenképpen olvassátok el.
Örömmel gratulálunk az Ábel-dijas Lovász Lászlónak, aki az MTA elnökeként nagyvonalúan támogatta az Adatbank működését és értékes infrastruktúrájának felépítését.
A TSTAR adatbázis frissült a 2019-es adatokkal. A frissítéshez kapcsolódó tudnivalók:
További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Örömmel értesítünk benneteket, hogy elérhetővé vált év végéig az Orbis adatbázis online formában. A felhasználás gördülékennyé tétele érdekében minden intézetből felkértünk kutatókat, hogy teszteljék az adatbázist és gyűjtsék össze a legfontosabb tudnivalókat. A tesztelés március 16-ig tart, ezután elérhetővé válik mindenki számára a használat. Az adathasználathoz a csatolt adatkérő lapot kell kitölteni és elküldeni az adatkeres@krtk.hu címre, illetve csatoltuk a felhasználásra vonatkozó alap információkat, melyet a tesztelési tapasztalatokkal ki fogunk egészíteni.
Az elmúlt napokban többen kerestétek az adatbanki kollégákat az OTKA2021 pályázathoz kapcsolódó adatkezelési dokumentummal kapcsolatban. Szeretnénk tájékoztatni benneteket, hogy nem Adatbanki adatok használata esetén az adatkezelést kizárólag az adott kutató végzi, az Adatbank adatkezelővé csak a kutatás után, az adat letétbe helyezésével válik. Ezt megelőzően, illetve a letétbe nem helyezett adatokkal kapcsolatban csupán ajánlásokkal, fogalmi tisztázásokkal tudjuk segíteni a munkátokat.
Az adatbanki szerveren és a kutatószobában az anonimizált Munkaerő-felmérés immáron 2020. III. negyedévéig érhető el. A felmérés a lakosság – háztartásokban élő személyek – gazdasági aktivitásáról (foglalkoztatottságról és munkanélküliségről) nyújt információt. További információkról és az adatkéréssel kapcsolatos ügyintézésről az adatkeres@krtk.hu email címen érdeklődhettek.
Tájékoztatunk Benneteket, hogy az Adatbank és KSH-KRTK Kutatószoba nyitvatartási ideje a 2020. decemberi és 2021. januári hónapban az alábbiak szerint alakul:
Zárva:
2020.12.12. (Szombat)
2020.12.18. – 2021.01.03.
Kérjük, hogy az adatkéréseket, illetve a kutatószobai munkátokat ennek figyelembe vételével tervezzék. A kutatószobai OC kéréseket 2020.12.15-ig legyetek kedvesek elküldeni a KSH-nak, amennyiben biztosan meg szeretnétek kapni még az évben. Az Adatbank munkatársai év végi szabadságolások miatt csak emailen keresztül lesznek elérhetők, ezért számítsatok a lassabb ügyintézésre.
Örömmel tájékoztatunk benneteket, hogy elkészült és hozzáférhető az Admin3 2. verziója (admin3_v2.dta). Az adatállomány hozzáférésének igénylése - a korábban megszokott módon - az adatbanki adatkérő lap elküldésével indítható.
Az új verzió elérésének érdekében létrehoztunk egy dedikált szervert (prosperity), ahol csak az Admin3 adatbázis található. Aki érvényes hozzáféréssel rendelkezik (Admin3_v1) automatikusan megkapja a szükséges szerver csomagot és jogosultságot. Az érintettek hamarosan kapni fognak egy személyre szóló levelet, amiben tájékoztatjuk az új szerver elérésének menetéről, és a kihelyezett fájlok eléréséről. Kérnénk mindenkit, hogy legkésőbb jövő hét végéig (2020.12.11) álljon át az új szerver használatára. Illetve felhívnánk a figyelmet, hogy az Admin3_v1-es fájlok 2021.01.04-ig párhuzamosan elérhetőek lesznek a dbtop szerveren.
Megérkezett a Bértarifa-felvétel 2017-2018 éves nyers
adata. Az adatok feldolgozása folyamatban van, a felhasználó barát verzió 2021.
januárjában válik majd elérhetővé, addig is szíves türelmeteket kérnénk.
Frissítettük a munkanélküliségi adatbázist. A NFSZ (régi nevén NMH vagy OMK) Munkanélküliségi adatbázis havi adatai területi szintre aggregálva tartalmazzák a regisztrált munkanélküliek létszámát különböző bontásokban. Az adatsorok 1990. decemberétől 2019. decemberéig tartanak.
Az adatokhoz való hozzáférési igényt az adatkeres@krtk.mta.hu email címen kérjük jelezni.
A járványhelyzet miatt a kockázatok csökkentése érdekében 2020. szeptember 8-tól kötelezővé tesszük a maszkhasználatot a Kutatószobában. A szabályok betartása közös érdekünk.
Elkészítettük a Posta irányítószámainak legfrissebb listáját Stata dta formátumban. Az állomány tartalmazza a 2020-ban létező irányítószámokat, a hozzájuk tartozó településekkel és településrész nevekkel, valamint a települési számjelrendszerből vett településekhez tartozó kódokat: a települések 4 és 5 jegyű KSH településazonosítóját, megye, régió és járás (174-es) kódját, aktuális jogállását, ill. régebbi területi besorolásokat is: a 175-ös járást, a 150-es, 168-as, 174-es és a 175-ös kistérség kódolást.
A területi adatokkal dolgozó kutatók munkájának segítése céljából elkészítettük a KSH legfrissebb (2019-es) területi számjelrendszerének elemeit Stata dta formátumban. Az állomány tartalmazza a 2019-ben létező települések 4 és 5 jegyű KSH településazonosítóját, megye, régió és járás (174-es) kódját, illetve a települések aktuális jogállást. Továbbá hozzáraktuk az adatbázishoz a KSH által már nem használt, régebbi területi besorolásokat is: a 175-ös járást, a 150-es, 168-as, 174-es és a 175-ös kistérség kódolást.
Az adatokhoz való hozzáférési igényt az adatkeres@krtk.mta.hu emailcímen kérjük jelezni.
Tájékoztatunk benneteket, hogy igazodva a szeptembertől érvényes munkarendhez, a KSH-KRTK Kutatószobát a szerdai napok kivételével egész hétre megnyitjuk. A kutatószobát egyszerre 8 fő használhatja.
A szerdai napot fenntartjuk azok számára, akik egészségügyileg veszélyeztetett kategóriába sorolják magukat. Ezen a napon egyszerre 4 fő használhatja a Kutatószobát. Kérjük azokat, akik élni szeretnének ezzel a lehetőséggel, jelezzék számunkra a kutatoszoba@krtk.mta.hu címen.
E nyitvatartás a visszavonásig érvényes, fenntartjuk a jogot a változtatásra a járványügyi helyzet súlyosbodása esetén.
Elkészítettük az oldal összefoglalóját, ami segítségedre lehet a használat során:
ADATBÁZISOK
Itt olvashatsz általánosságban az adatbázisainkról
http://test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/adatbazisok/
Itt részletes leírást, illetve letölthető alapleírást és változókatalógust találsz az elérhető adatbázisainkról
http://test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/adatbazisok/elerheto-adatbazisok
Itt megtudhatod, hogy mik az elérhető adatbázisokhoz való hozzáférés menete
http://test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/adatbazisok/adatkeresek-menete/
KSH-KRTK KUTATÓSZOBA
Itt olvashatsz általánosságban a KSH-KRTK Kutatószobáról
http://test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/kutatoszoba/
Itt megtudhatod, hogy milyen feltételek teljesítése szükséges a kutatószobai hozzáféréshez
http://test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/kutatoszoba/tudnivalok/
Itt megtudhatod, hogy milyen projektek indultak eddig a kutatószobában
http://test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/kutatoszoba/futo-projektek/
LABOR
Itt olvashatsz általánosságban a laborunkról
http://test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/labor/
Itt olvashatsz általánosságban a laborban indított kísérleteinkről
http://test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/labor/eddigi-kiserleteink/
KÉPZÉS
Itt olvashatsz általánosságban a képzéseinkről
KUTATÓSZOBA HASZNÁLATA
A COVID-19 pandémia okán hangsúlyosan kérjük, hogy a legenyhébb felső légúti tünet esetében is kerüljétek a Kutatószoba látogatását. A belépést megelőzően a kihelyezett kézfertőtlenítő szakszerű használata kötelező. A zárt tér jelentette kockázat mérséklése okán javasoljuk maszk használatát. Mindennap nyitás előtt fertőtlenítjük a kutatószobai billentyűzeteket, egereket, asztalokat és székkarfákat és a kilincset. A szabályok betartása közös érdekünk.
KUTATÓSZOBAI KÁRTYA ELHAGYÁSÁNAK JELENTÉSE
Nyomatékosan kérünk Benneteket, hogy amennyiben elveszítettétek a kutatószobai belépésre jogosító belépőkártyátokat, úgy azt haladéktalanul jelezzétek az Adatbank felé az érvényes szabályoknak megfelelően. A HTK épületbe érvényes új kártyát addig NE igényeljetek, amíg az Adatbank vissza nem jelzett számodra, hogy törölte az elveszett kártyáról a KSH-s belépési jogokat. (Ellenkező esetben, ha a KSH-nál nem regisztrált új kártyával kíséreled meg a bejutást, úgy az kitiltást von maga után).
A KUTATÓSZOBA ZÁRVA TART 2020. AUGUSZTUS 17-20. KÖZÖTT
A felügyelettel kapcsolatos nehézségek miatt szeretnénk 2020. augusztus 17-20 között zárva tartani. Ha valakinek fontos, hogy nyitva legyen a Kutatószoba az említett napokon, kérjük jelezze 2020. július 29. 9 óráig!
Az új honlap kialakításánál törekedtünk arra, hogy egy modern, átlátható, felhasználóbarát oldalt hozzunk létre. Ennek eredményeképpen a honlapon az olvasó az Adatbank által gondozott adatbázisokról részletesebb leírásokat, az adatelérés pontos menetével és egyéb szolgáltatásainkkal (Kutatószoba, Labor, képzés) kapcsolatos információkat találsz.
Internet Explorer használata esetén a legfrissebb programot ajánljuk a honlap teljes tartalmának a megjelenítéséhez.
A honlap tartalmával, használhatóságával kapcsolatos visszajelzéseiteket örömmel fogadjuk az test.adatbank.krtk.mta.hu címen. Jó böngészést kívánunk!
Szeretnénk figyelmetekbe ajánlani a useold parancsot. A Stata 15 és 16-os verziója nem tudja megfelelően kezelni az ékezetes karaktereket azokban az állományokban, melyek korábbi Stata verzióval készültek. Ennek a problémának a javítására szolgál a useold parancs. Ha use helyett useold-ot használunk, akkor behíváskor a Stata átkonvertálja az aktuális verziónak megfelelő kódkészletre a régebbi állományokat. Az átkonvertált állományt ilyenkor temp fileként kezeli a Stata és nekünk kell lementeni a megfelelő helyre. A useold parancs telepítés után használható.
AZ ELÉRHETŐ ADATBÁZISOK KÖRE BŐVÜLT A 2011. ÉVI NÉPSZÁMLÁLÁS TELEPÜLÉSI SZINTRE AGGREGÁLT ADATAIVAL
A változókat 10 témakörbe rendeztük, melyek a következők: Belterületi, külterületi lakások, Családi állapot, Gazdasági aktivitás, Háztartások, családok, Ingázás, Iskolázottság, Lakásállomány, Nemzetiség, Népesség, Vallás.
Az adatok a TEIR rendszerből származnak, melynek adatkezelési irányelvei szerint szabadon hozzáférhetők a költségvetési szervek, nonprofit vállalatok, felsőoktatási intézmények és a 100%-ban állami tulajdonú vállalatok számára, így a KRKT munkatársai számára. Az adatok használatára vonatkozó igényeteket az adatkeres@krtk.mta.hu címen jelezhetitek felénk. Magánszemélyek és egyéb gazdasági társaságok hozzáférését a TEIR biztosítja költségtérítés ellenében.
ELÉRHETŐ A GEO - TELEPÜLÉS SZINTŰ KIEGÉSZÍTŐ ADATBÁZIS
Örömmel tájékoztatunk titeket, hogy elkészült a GEO adatbázis település szintre aggregált változata, mely az összes település közötti autós és (bizonyos feltételek teljesülése esetén) tömegközlekedési elérési időket és távolságokat tartalmazza. Az adatok használatára vonatkozó igényeteket az adatkeres@krtk.mta.hu címre küldött, kitöltött adatkérő lappal jelezhetitek felénk. Használat előtt mindenképpen olvassátok el a fájlhoz tartozó leírást, melyet levelünkhöz csatoltunk.
http://test.test.adatbank.krtk.mta.hu/wordpress/geo_telepules_leiras/
A nagyméretű adatbázisokat használók figyelmét ismételten szeretnénk ráirányítani a Stata gtools parancsaira (pl. gduplicates, gsort, gsample, gegen). Ezek használatával időt és szerverkapacitást nyerhetünk, ami mindannyiunk érdeke.
Korábbi híreink között már szerepelt a gsample parancs, mellyel pl. 5%-os véletlen mintát vehetünk az egyénekből az alábbi módon: gsample 5, percent cluster(anon). Szeretnénk kiemelni, hogy a gsample parancs alapértelmezés szerint úgy működik, hogy megfigyeléseket duplikál a pontos mintavételi százalék elérése érdekében. Ahhoz, hogy "pótlás nélkül" vegyen mintát, tehát mindegyik eredeti megfigyelés csak egyszer szerepeljen, a "wor" opciót kell használni: gsample 5, percent cluster(anon)wor
Elérhető a T-STAR új hulláma. Az adatbázis frissült a 2018-as témákkal, a működő vállalatok 2017-es adataival, továbbá az igazságszolgáltatás téma 2016-os változóival. 2 új téma is bekerült az adatbázisba: városok (vr.dta), alkalmazottak száma (al.dta). A városok témában közlekedési, közigazgatási és kulturális változók szerepelnek 1998 és 2018 között csak a városokra kitöltve. Az alkalmazottak témában pedig az alkalmazottak száma szerepel 2003, 2007-2009-re vonatkozóan egyjegyű FEOR és nemek szerinti bontásban, 2012-2018 között 2 jegyű FEOR és nemek szerinti bontásban.
Keresünk olyan kutatót, aki szívesen részt venne az Admin3 adatokon alapuló, hajléktalanokkal foglalkoztó kutatásban. Érdeklődni, illetve bővebb információkat kérni Sebők Annánál lehet a sebok.anna@krtk.mta.hu címen.
ADMIN3 ADATOKKAL KAPCSOLATOS HÍREK
Az alapfáljlok köre bővült az elmúlt hetekben, így az alábbi adatkörök érhetőek el az arra jogosult kutatók számára:
- Admin3 alapadatok (Admin3_alap_v1.dta)
- NAV adatok (Admin3_nav_eredeti_v1.dta)
- FEOR információk (Feor_v1.dta)
- TEÁOR információk (Admin3_teaor_1_2.dta)
-munkanélküliekre, közfoglalkoztatottakra vonatkozó információk (PM_MU_jaradekos.dta, PM_MU_kozfogl.dta, PM_MU_kozvetit.dta, PM_MU_nyilv.dta, PM_MU_prog.dta)
-egészségügyi adatok (neak_eu_fekvo_H1_v1.dta, neak_eu_hazio_H1_v1.dta, neak_eu_jaro_H1_v1.dta, neak_eu_kozgyogy_H1_v1.dta
Az adatokhoz való hozzáférési igényeteket az adatkeres@krtk.mta.hu címen jelezhetitek, majd az engedélyezett adatkérést követően megkezdhetitek a kutatómunkát.
Probléma a transzfer változónál. A TGYÁST/CSED-et kapó nők aránya az Admin2 és az Admin3 fájlokban nagyon lecsökken 2009 után. Ezen a nyomon elindulva azt találtuk, hogy a problémát valószínűleg egy technikai hiba okozza az összerakásnál, ami érinti a tgyás/csed, gyed, táppénz kódokat is. A felülvizsgálat folyamatban van, a probléma megoldásáig ajánlott a változó használatának a mellőzése.
Figyelmetekbe ajánljuk a /homePCIESSD800/Admin3/Hasznos_do mappában található do fájlokat, amelyek - főleg az egyéni és vállalati mobilitással foglalkozó kutatásokat fenyegető - adathibákat javítanak. A használat előtt érdemes elolvasni a hozzájuk tartozó leírásokat, melyek elérhetőek a Hasznos_do mappában vagy az adatkeres@krtk.mta.hu címre elküldött kérés esetén emailban is elküldünk.
A Kutatószoba iránti növekvő érdeklődés miatt a Kutatószoba jövő héttől heti 3 napot lesz nyitva: hétfőn, kedden és csütörtökön 9.00-től 16.00-ig. A Kutatószobát használók számát - a távolságtartás érdekében - nem változtatjuk: azt egyszerre 6 fő használhatja.
Kérjük a kollégákat, hogy az adatbanki ügyeket csak a legszükségesebb esetben intézzék személyesen. Ha ez elkerülhetetlen, akkor legyenek szívesen előzetesen időpontot egyeztetni. Munkaidőben emailon, telefonon továbbra is rendelkezésre állunk.
A kialakult vírushelyzet miatt az Adatbank a jövő héttől visszavonásig szünetelteti a személyes ügyintézést. Az Adatbank munkatársai telefonon, emailban munkaidőben továbbra is állnak rendelkezésükre.
A Kutatószoba csökkentett üzemmódban fog működni, melyről az érintetteket külön levélben értesítettük, személyes ügyintézésre kutatószobai ügyek esetében sem lesz lehetőség.
A nagyméretű adatbázist használó kutatókat kérjük, hogy:
- használják a műveletek gyorsabb lefutását eredményező gtools parancsokat illetve a fájl által foglalt tárhelyet csökkentő compress parancsot. A gtools parancskészletet mindenkinek önállóan kell letöltenie (ssc install gtools)
- a Stata do fájlban rögzített parancsok tesztelését az adatbázisból vett megfelelő méretű mintán hajtsák végre és csak az eredményes tesztelés után futtassák azt le a teljes adatbázison. Pl. 5%-os véletlen mintát az egyénekből az alábbi parancs segítségével vehetünk: gsample 5, percent cluster(anon). A gsample parancs működéséhez telepíteni kell a moremata parancsot is (ez egy kattintással elintézhető a gsample telepítőn belül is).
- ne mentsék le magukhoz azokat az eredeti adatfájlokat, melyekhez a hozzáférést megkapták, mert: i) véges a tárhelykapacitásunk ii) az eredeti adatbázison végrehajott frissítések a saját mappába lementett fájlokon nem fognak érvényesülni.
A szerverre telepített 16-os verziójú Stata a grafikus felületen megjelenő konzolba az alábbi parancsot beírva éritő el: /usr/local/stata16_24/xstata-mp
Örömmel tájékoztatjuk Önöket, hogy elkészült és hozzáférhető az Admin3 alapfile 1. verziója. Az adatállomány hozzáférésének igénylése - a korábban megszokott módon - az adatbanki adatkérő lap elküldésével indítható. Az elbírálást követően az adatok biztonságos környezetben, az adatbanki szerveren távoli hozzáféréssel kutathatók.
2022. február 25-ig az Admin3 adatbázist csak KRTK-s kutató által vezetett projektek tagjai használhatják. A projekt tagjai lehetnek külsős kutatók, de minden kutatási terméken meg kell jelennie társszerzőként legalább egy KRTK-s résztvevőnek.
Azokat a kutatásokat, melyek az Országos Kompetenciamérésből (OKM) származó adatokat használnak, egy projektnek tekintjük. Új kutatás a projektbe már belépett résztvevőkkel való konzultációt követően, velük megegyezve indítható. A projekt vezetője Horn Dániel, tagjai – egyelőre – Hermann Zoltán, Köllő János, Semjén András, Sebők Anna és Varga Júlia (az Oktatáskutató csoport tagjai). Az adatkeres@krtk.mta.hu címre érkezett projektindítási kérelmeket eljuttatjuk a már belépett kutatókhoz.
Ezeket a szabályokat azért hoztuk, hogy i) az adatbázist nagy munkával és sok pénzért létrehozó KRTK-t korlátozott ideig versenyelőnyhöz juttassuk, ii) mert az OKM adatok iránti nagy kereslet miatt fennáll annak a veszélye, hogy – ha nincs koordináció – számos azonos témával foglalkozó kutatás indul.
Örömmel tájékoztatjuk a kutatókat, hogy megjelent az angol nyelvű, Admin adatállományokról szóló tudományos tájékoztató, amely az alábbi linken érhető el:
https://www.mtakti.hu/wp-content/uploads/2019/12/BWP1902.pdf
Felhívjuk a figyelmüket, hogy a Kutatószobai incidensek elkerülése érdekében a fokozottan figyeljenek oda az alábbiakra:
1) A szabályzat szerint a Kutatószobába a kutató/asszisztens a kártyán kívül semmit sem vihet be. A személyes dolgokat (pl. kabátot, mobiltelefont, pénztárcát) a kutatók/asszisztensek - ha nem tudják a szobájukban elhelyezni - a könyvtárban, az erre szolgáló szekrényben hagyhatják a Kutatószoba használatának idejére.
2) A fénykép nélküli fehér belépőkártyával rendelkező kutatókat arra kérjük, hogy ragasszanak a nevükkel ellátott vignettát a kártyára, hogy ezzel csökkentsék a kártya elcserélésének esélyét. (Közvetlenül a kártyára ne írják a nevüket, mert ennek eltávolítása a kártya tulajdonosának megváltozásakor problémás lehet)
3) Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a szabályzat szerint a Kutatószoba ideiglenes elhagyásakor az adatok védelme érdekében a terminált is zárolni kell mindamellett, hogy ki kell tenni a monitorra a foglalt táblát.
Kutatószobába történő Stata parancs telepítésekor kérjük, hogy a parancs működésének a tesztelését a sikeres telepítés kiértesítését követő napon végezzék el annak érdekében, hogy az esetelgesen felmerülő problémákat azonnal jelezni tudjuk a KSH felé.
Egy hónapon belül elkészül az Admin3 adatbázis első verziója. Korábbi tapasztalataink alapján egy ilyen méretű és bonyolultságú adatbázis végső kialakítása, kutatásokkal való tesztelése legalább két évet vesz igénybe. Ezen időszak alatt (2020 februártól - 2022 januárig) az Admin3 adatállományon csak KRTK-s kutatók folytathatnak kutatásokat. Adott kutatásba bekapcsolódhat "külsős", a KRTK-val jogviszonyban nem álló kutató, de ő csak társszerző lehet, önálló jogon nem indíthat kutatást.
2022 januárját követően a hozzáférés szabályait enyhítjük, melynek részletes pontjait a tesztelési időszak (2020 február - 2022 január) alatt fogjuk kidolgozni.
Az oktatási témához kapcsolódó kutatásokat egy projektként kezeljük, a kutatási arányokról a projekt tagjai állapodnak meg. Az "oktatás-projekt" vezetője Horn Dániel, hozzá lehet fordulni ezekkel az igényekkel.
Az Admin3 adatállomány hozzáférésének igénylése az adatbanki adatkérő lap elküldésével indítható. Az elbírálást követően az adatok biztonságos környezetben, az adatbanki szerveren távoli hozzáféréséssel kutathatók.
TÁJÉKOZTATÓ AZ ADMIN3 ADATOKRÓL
Az Admin adatokról magyar nyelvű tudományos tájékoztató készült: Sebők Anna (2019): A KRTK Adatbank Kapcsolt Államigazgatási Paneladatbázisa. Közgazdasági Szemle, 66. évf. 11. sz. 1230–1236. o., mely az alábbi linken érhető el http://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=1875.
Dolgozunk a tájékoztató angolra fordításán, annak az elérési útjáról a megjelenést követően értesítjük Önöket.
2019. augusztus 27-től Orosz Eszter feladatait - az adatbanki adatkérések és a kutatószobai adminisztráció bonyolítását - Vincze Dorina, az Adatbank új munkatársa veszi át. Dorinát
- az adatkérésekkel kapcsolatban az adatkeres@krtk.mta.hu címen,
- a kutatószobai projektekkel kapcsolatban a kutatoszoba@krtk.mta.hu címen, illetve
- az alábbi mobiltelefonon: 30/989-03-41 vagy az adatbanki vezetékes telefonon 1/224-67-03 érhetik el.
A betanulás időszakában türelmüket kérjük.
Örömmel tájékoztatjuk a kutatói közösséget arról, hogy az Adatbank a Global Labor Organization társult tagja lett.
Szeretnénk a figyelmükbe ajánlani a Stata gtools parancsait, melyekkel sok időt meg lehet takarítani nagyobb adatbázisokon történő futtatásnál.
Végeztünk egy tesztet egy 40 Gb-os fájlon, összehasonlítva az eredeti Stata parancsot a "g"-s megfelelőjével, és az alábbi, időben mért futtatási eredményeket kaptuk:
collapse 10 perc - gcollapse 7 perc
egen 15 perc - gegen 2 perc
sort 13 perc - gsort 1 perc
duplicates drop 20 perc - gduplicates drop 2 perc
reshape 22 perc - greshape 4 perc
(A tesztet most csak ezekre a parancsokra futtattuk, de további parancsoknak is létezik "g"-s megfelelője, lásd "help gtools")
Mindenkit arra bíztatunk, hogy mihamarabb telepítse magának ezeket a parancsokat (néhány másodpercet vesz igénybe) és ezeket használja. Telepíteni a Statában megszokott módon lehet: a "help gtools" beírásával megkapjuk, hogy pontosan milyen linkről.
Az Adatbankban a következő fél évre - a megnövekedett munkaterhelés és az Admin3 adatokkal kapcsolatos munka prioritásként kezelése miatt - nyitvatartási időt vezetünk be:
- személyes ügyintézésre hétfőn és csütörtökön 10:00-14:00 óra között van lehetőség,
- egyéb időszakban e-mailben lehet az Adatbank munkatársaihoz fordulni az test.adatbank.krtk.mta.hu, adatkeres@krtk.mta.hu illetve kutatószobai ügyek esetén a kutatoszoba@krtk.mta.hu címeken.
Örömmel értesítünk mindenkit, hogy beérkeztek a várva várt kapcsolt államigazgatási adatok, az Admin3 fájlok. Jelenleg az adatok elsődleges ellenőrzése zajlik. A korábban jelzetteknek megfelelően a Munkaerőpiaci Tükörhöz szükséges alap fájlokat előre láthatóan július végére tudjuk előállítani, azonban az adatok további javítása, ellenőrzése ez után is folytatódni fog, várhatóan fél évig. A fájlok megfelelő feldolgozottsága után (terveink szerint a nyár végén) tájékoztatót fogunk tartani az érdeklődő kutatóknak az adatállományról.
Tudnivalók az Admin3 adatfájlok hozzáféréséről: Az első két évben - a várhatóan nagy érdeklődés miatt - csak KRTK-s projektekben résztvevő kutatók folytathatnak kutatásokat az állományokon. Az oktatási modulhoz tartozó kompetencia eredményeket is feldolgozó kutatásokat pedig egy projektként kezeljük, az erre irányuló igényeket az oktatáskutatási csoporttal is szükséges egyeztetni.
A kutatói adatkérések és a kutatószobai projektek adminisztrálásához kapcsolódó feladatok elvégzésére keresünk az alábbi feltételeknek megfelelő adatbanki asszisztenst, 2019. augusztus 1-től, 1 évre (meghosszabbítható). Amellett, hogy jövő hétfőtől a közigálláson hivatalosan is megjelenik az álláshirdetés, szeretnénk e fórum adta lehetőségeket is kihasználni. Kérjük, hogy ezen információk ismerősi körben történő továbbításával, megosztásával segítsenek abban, hogy megtaláljuk az új munkatársunkat:
***************************************************************************
Munkakör: ADATBANKI ASSZISZTENS
A közalkalmazotti jogviszony időtartama:
határozott idejű 14 hónapig tartó közalkalmazotti jogviszony
Foglalkoztatás jellege:
Teljes munkaidő
A munkavégzés helye:
1097 Budapest, Tóth Kálmán utca 4.
A munkakörbe tartozó, illetve a vezetői megbízással járó lényeges feladatok:
Kutatói adatkérésekkel, projektekkel kapcsolatos adminisztratív feladatok teljes körű ellátása: adatkérésekkel illetve projekt indítással/módosítással kapcsolatos dokumentumok előkészítése, kezelése, nyomon követése; nyilvántartások kezelése, karbantartása; határidők nyilvántartása, egyeztetés; kapcsolattartás a kutatókkal valamint szakmai partnerekkel; kutatószobai kamerakép figyelése, incidensek kezelése; adminisztratív kapcsolattartás a Gazdasági Osztállyal.
Illetmény és juttatások:
Az illetmény megállapítására és a juttatásokra a Közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény rendelkezései az irányadók.
Pályázati feltételek:
Középiskola/gimnázium,
Felhasználói szintű MS Office (irodai alkalmazások),
Precizitás és szervező képesség
Jó kommunikációs és problémamegoldó készségek
Hatékony, rugalmas munkaszervezés, proaktivitás
Cselekvőképesség, büntetlen előélet
A pályázat elbírálásánál előnyt jelent:
Angol nyelvtudás
Irodai/asszisztensi tapasztalat
Stata program ismerete
Egyéb alapszintű programozási ismeretek
A pályázat részeként benyújtandó iratok, igazolások:
Szakmai önéletrajz,
Iskolai végzettséget igazoló bizonyítványok.
A munkakör betölthetőségének időpontja:
A munkakör legkorábban 2019. augusztus 1. napjától tölthető be.
A pályázat benyújtásának határideje: 2019. június 11.
A pályázati kiírással kapcsolatosan további információt Tir Melinda nyújt, a 06-30-959-3004 -os telefonszámon.
A pályázatok benyújtásának módja:
Elektronikus úton Máder Edit részére a mader.edit@krtk.mta.hu E-mail címen keresztül
A pályázat elbírálásának módja, rendje:
A beérkező pályázatok előértékelése után a kiválasztásra kerülő pályázókat a főigazgató által kijelölésre kerülő bizottság hallgatja meg. A felvételről a főigazgató dönt.
A pályázat elbírálásának határideje: 2019. június 14.
A munkáltatóval kapcsolatos egyéb lényeges információ:
A pályázaton kérjük feltüntetni a pályázati adatbázisban szereplő azonosítószámot: 8/2019., valamint a munkakör megnevezését (adatbanki asszisztens). Adatvédelem: Az álláspályázatra jelentkezők adatainak kezelését a pályázatot kiíró weboldalán (www.krtk.mta.hu) az Adatvédelem fül alatt található tájékoztató tartalmazza. Az MTA KRTK Adatbankja azzal a céllal jött létre, hogy támogassa a mikroszintű adatokat használó közgazdasági és szociológiai kutatásokat. Az MTA KRTK Adatbankja ötféle tevékenységet végez: beszerzi és kutatásra alkalmas állapotba hozza a legfontosabb lakossági és vállalati adatfelvételeket (Munkaerő-felmérés, Bértarifa-felvétel, vállalati mérlegadatok, oktatási adatbázisok); nagyméretű adatbázisokat épít adminisztratív regiszterek segítségével; fejleszti és menedzseli az MTA-KSH kutatószobát; kísérleti labort üzemeltet; valamint gyakornoki programmal és tanfolyamokkal részt vesz az egyetemi és kutatói (tovább)képzésben.
A munkáltatóval kapcsolatban további információt a www.krtk.mta.hu honlapon szerezhet.
Az utóbbi időben több kutató is kérte az Adatbankot, hogy engedélyezzen hozzáférést ilyen vagy olyan adatokhoz. Szeretnénk jelezni, hogy az Adatbank nem hatóság, minden esetben az elsődleges adatgazda kompetenciája, hogy döntsön a hozzáférés feltételeiről pl. a célhoz kötöttségről vagy a felhasználók köréről. Az Adatbank feladata ebben a folyamatban az adatgazda által rögzített szabályok betartása/betartatása. Ugyanakkor készséggel állunk rendelkezésre az adatgazda és a kutató közötti közvetítésben
Elérhető a T-Star új, 2016. évi hulláma. A Magyarországra vonatkozó empirikus területi vizsgálatok számára leggazdagabb tartalommal és legnagyobb területi részletezettséggel rendelkezésre álló információforrás a Központi Statisztikai Hivatal 1975-től működtetett Településstatisztikai Adatbázis Rendszere, a T-STAR. Az Adatbank által egységesített és ellenőrzött rendszer 1990-től kezdve évenként, tematikusan rendezve tartalmazza a KSH által gyűjtött vagy megkapott adatokat.
Frissítettük a munkanélküliségi adatbázist. A NFSZ (régi nevén NMH vagy OMK) Munkanélküliségi adatbázis havi adatai területi szintre aggregálva tartalmazzák a regisztrált munkanélküliek létszámát különböző bontásokban. Az adatsorok 1990. decemberétől 2018. decemberéig tartanak.
Frissült a FELVI adatbázis. Frissült a FELVI adatbázis a 2017-es adatokkal, melyek elérhetőek az Adatbankon keresztül. Az adatbázis a felsőoktatási felvételi jelentkezési lapok és a meghirdetett képzések/szakok 2001 és 2017 közötti adatait tartalmazza. Évenként három adatfájlból épül fel: 1. Intézményi adatok, 2. Jelentkezési adatok, 3. Személyes adatok.
Tájékoztatjuk Önöket, hogy az Adatbank és a Kutatószoba 2018. augusztus 27-31. között zárva tart. Kérjük, hogy az adatkéréseket, illetve a kutatószobai munkájukat ennek figyelembe vételével tervezzék. Az Adatbank munkatársai emailban elérhetőek ez idő alatt, de számítani kell a lassabb ügyintézésre.
2018. július 2-tól Orosz Eszter személyében új munkatárssal bővült az Adatbank csapata. Eszter feladata többek között az Adatbanki adatkérések és a Kutatószobai projektek adminisztrálása. Előbbit az adatkeres@krtk.mta.hu email-címen, utóbbi esetén a kutatószoba@krtk.mta.hu címen kérjük intézni. Forduljanak hozzá bizalommal!
A Kutatószobában az MTA társadalomtudományi intézeteinek munkatársai és szerzőtársaik ellenőrzött körülmények között használhatnak olyan egyedülálló, egyéni és vállalati szintű adatokat tartalmazó állományokat, mint például a teljes körű népszámlálások és demográfiai regiszterek, valamint vállalati, kereskedelmi, innovációs és mezőgazdasági adatbázisok. A fejlesztés a KSH és az MTA KRTK több éves együttműködésének keretében, az Akadémia által biztosított források felhasználásával jött létre, az ünnepélyes megnyitójára 2018. április 20-án került sor.
A munka egy 12 terminállal felszerelt helyiségben végezhető, szigorú biztonsági rendszabályok betartásával, amit – egyebek mellett - egy tizennégy kamerával felszerelt megfigyelési rendszer biztosít. A Kutatószoba felügyeletét a KSH és az MTA KRTK Adatbankja közösen látják el. Az eredmények a KSH által elvégzett adatvédelmi ellenőrzés után hozhatók ki.
A Kutatószoba nagy lépést jelent azon az úton, melyen a modern társadalomtudományi kutatás halad. A most kialakított rendszer nem csak a régióban egyedülálló, hanem világviszonylatban is az élenjárók közé tartozik a technikai felszereltség, a kutatható adatvagyon és a hozzáférési feltételek szempontjából, komoly lendületet adva az empirikus kutatásnak.
A fejlesztés előzményeként 2014-ben, a KSH főépületében, három terminállal kezdte meg működését az első KSH-KRTK Kutatószoba. Működésének három éve alatt 31 kutatócsoport indított projektet, melyek részéről 2878 időpontfoglalást regisztráltunk. A saját telephelyű Kutatószobánk kihasználtsága a könnyebb hozzáférhetőségnek és a magasabb szolgáltatási színvonalnak köszönhetően sokkal intenzívebb: a megnyitása óta eltelt három hónap alatt 508 időpontfoglalást regisztráltunk, ami háromszoros növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
A kutatási munka feltételeit ismertető dokumentumok letölthetők az Adatbank honlapjáról: http://test.adatbank.krtk.mta.hu/adatbazisok___kutatoszoba.
Czeglédi Tibor 2018. június 1-jével távozik az Adatbankból. A feladatainak zömét az adatbanki adatkérések és a Kutatószobai adminisztráció bonyolítása tette ki. Tibor helyettesítése 2018. július 1-től megoldott, így az átmeneti, júniusi munkaerőhiány miatt az adatkérések átfutási idejének lényeges meghosszabbodásával lehet számolni. EZÉRT ARRA KÉRJÜK A KUTATÓKAT, HOGY A JÖVŐBENI ADATKÉRÉSEIKET MÉG MÁJUSBAN INDÍTSÁK EL, VAGY HALASSZÁK JÚLIUSRA. A Kutatószoba ez idő alatt is zavartalanul működik. A kellemetlenségért elnézésüket kérjük!
Az adatkérésekkel kapcsolatos leveleket az adatkeres@krtk.mta.hu címre várjuk.
A KSH Munkaerő-felmérésének harmonizált fájljait frissítettük a 2017. IV. negyedéves adatokkal. A harmonizált MEF az MTA KRTK kutatói számára továbbra is elérhető az Adatbankban. Az adatigénylés átfutási ideje hosszabbodott, az adatok csak a KSH engedélyével, a kutató által benyújtott kutatási terv elbírálása után férhetők hozzá. Az adatigénylési folyamat lebonyolításában az Adatbank munkatársai segítséget nyújtanak.
Az adatkeres@krtk.mta.hu email címet az Adatbanki adatkérések kezelésének egyszerűsítése érdekében hoztuk létre.
További elérhetőségek:
kutatoszoba@krtk.mta.hu: a Kutatószobai adatkéréssel, a Kutatószoba használatával kapcsolatosan felmerülő kérdéseket továbbra is ezen keresztül kérjük intézni.
test.adatbank.krtk.mta.hu: az Adatbankot érintő egyéb kérdések (szerverek, jogosultságok, általános információk) tisztázására szolgál.
A harmonizált Bértarifa-felvétel évtől függően 100-230 ezer munkavállalói megfigyelést tartalmazó adatbázis, mely elsősorban a kereseti szint és a kereseti arányok ismételt keresztmetszeti elemzésére alkalmas. Kérdezési egysége a telephely, megfigyelési egysége a dolgozó. A rekordok a telephelyen kiválasztott egyénekre, a telephelyre, a vállalatra (költségvetési intézményre), az ágazatra, valamint a földrajzi környezetre vonatkozó információkat tartalmaznak, 1986-ban, 1989-ben és 1992-től évente.
Figyelem: a 2017. évi Bértarifa-felvétel adatfelvételi munkálatai 2017 májusa helyett csak 2018 januárjában kezdődtek meg, a felméréssel kapcsolatos felelősség áthelyezése miatt. Valószínű, hogy az adatokhoz leghamarabb csak 2018 nyarán fogunk hozzájutni, és természetesen a minőségükkel kapcsolatban is a szokottnál erősebb előzetes kétségek merülhetnek fel.
Czethoffer Éva 2018. március 1-jétől szülési szabadságra távozik, az Adatbank helyettes vezetői feladatait Bálint Mónika (részmunkaidőben) és Tir Melinda veszik át.
Az Adatbankot érintő kérdéseket (szerverek, jogosultságok, általános információk, adatbázisok) az test.adatbank.krtk.mta.hu e-mail címre várjuk! Az ide érkező üzenetek az Adatbank minden munkatársának továbbításra kerülnek.
Személyes ügyintézésre hétfőtől péntekig 9.00-16.00 óráig van lehetőség a HTK épületében a B.3.20-as szobában. Az Adatbank elérhető a nyitvatartási időben a +36 (30) 989-03-41-es és + 36 (1) 224 6703 a telefonszámokon.
Örömmel értesítünk Mindenkit, hogy a KSH-KRTK Kutatószoba a 2018. február 2-ától megkezdte működését a HTK épületében, a B.3.30-as szobában.
Nyitvatartási idő:
H-Cs: 9:00-16:00,
P: 9:00-13:00.
Az időpontfoglalás ugyanazon az elérhetőségen történik, mint eddig, viszont fontos különbség, hogy a Kutatószobába csak az léphet be, akinek arra az időszakra van érvényes foglalása. A már futó projektek változatlan módon és formában elérhetőek, de mindenkinek újra ki kell töltenie a "Titoktartási nyilatkozat"-ot minden projektre, amelyben részt vesz.
A KUTATÓSZOBAI BELÉPÉST KIZÁRÓLAG ANNAK ENGEDÉLYEZZÜK, AKI SZEMÉLYESEN ALÁÍRTA A TITOKTARTÁSI NYILATKOZATOT AZ ADATBANKBAN (B.3.20).
Ezért kérjük azokat, akik nem vettek részt a 2018. február 1-jén tartott kutatói tájékoztatón és/vagy nem adták le a "Titoktartási nyilatkozato(ka)t", az első használat előtt keressék fel az Adatbankot!
A Kutatószoba használatával kapcsolatosan felmerülő kérdéseket a kutatoszoba@krtk.mta.hu e-mail címre várjuk!
A KSH Munkaerő-felmérésének harmonizált fájljait frissítettük a 2017. III. negyedéves adatokkal. A harmonizált MEF az MTA KRTK kutatói számára továbbra is elérhető az Adatbankban. Az adatigénylés átfutási ideje hosszabbodott, az adatok csak a KSH engedélyével, a kutató által benyújtott kutatási terv elbírálása után férhetők hozzá. Az adatigénylési folyamat lebonyolításában az Adatbank munkatársai segítséget nyújtanak
Az adatbanki szerverek költöztetése miatt a szerverhozzáférésekben szükséges a hivatkozott IP címek cseréje. Ehhez javasoljuk a "Find replace" program használatát, mely IDE kattintva letölthető.
Ezúton szeretnénk gratulálni Károlyi Róbert Viktor, volt adatbanki gyakornokunknak, aki 2016 decemberében elnyerte a Magyar Közgazdaságtudományi Egyesület diplomadíját, mellyel az ELTE alkalmazott közgazdaságtan alapszakjának hallgatójaként írt a „Bevándorlók munkaerő-piaci helyzete Magyarországon” című szakdolgozatát díjazták. Elemzéséhez az MTA-KRTK Kutatószoba 2011. évi népszámlálás adatait használta, témavezetője Köllő János volt. A szakdolgozat ITT elérhető.